تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23:00 - 08 May 2024
حمایت از دانش‌بنیان‌ها؛

بومی سازی فناوری های جمع آوری ذخیره سازی و تبدیل کربن

در نخستین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از فراخوان حمایت مرکز توسعه‌ فناوری‌های راهبردی معاونت علمی از طرح‌های جمع‌آوری کربن رونمایی شد.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، افزایش بازیافت مشتقات نفتی، ایجاد ارزش‌افزوده از منابع ثانویه، تقویت توان رقابتی کشور در میان کشورهای صادرکننده نفت و همچنین حفظ سلامت محیط‌زیست از اهداف بلند‌مدت اجرای این فراخوان است. 

این فراخوان طی رویدادی که همزمان با بیست و هشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و با حمایت شرکت ملی گاز ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی، برنامه نوآفرین و با حضور صنعتگران پتروشیمی، محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد رونمایی شد. از دیگر برنامه های این رویداد، افتتاح سکوی تحقق نوآوری و فناوری در صنعت پتروشیمی کشور (پتروآفرین) و برپایی دو پنل تخصصی به منظور تبادل نظر با فناوران و صاحبان صنایع بود.در پنل نخست این رویداد ضمن بررسی روند جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و لزوم اتخاذ گام‌های موثر در جهت کاهش انتشارات کربن در کشور، نقش حمایتی معاونت علمی و فناوری، صنایع بهره‌بردار و شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی و برنامه‌های حمایتی در نظر گرفته شده  در قالب فراخوان حمایت از جمع‌آوری، ذخیره و تبدیل کربن تشریح شد. پنل تخصصی دوم نیز به ضرورت‌ها و نقش سکوی تحقق نوآوری و فناوری در صنعت پتروشیمی کشور اختصاص داشت.

شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی طی سخنانی در پنل تخصصی فراخوان جمع آوری کربن، هدف از تشکیل مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی را توسعه فناوری‌های راهبردی با هدف همگرایی، هم‌افزایی و هماهنگی در حوزه‌های فناوری‌های نوظهور، کلیدی و پیشرفته بین فعالیت‌های ستادهای توسعه فناوری در تکمیل و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در حوزه‌های نظام نوآوری بخشی فعالیت خود دانست و ادامه داد: در این مسیر ما علاوه بر اینکه از دستیابی کشور به علوم و فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار در حل مسائل اساسی کشور حمایت میکنیم قصد داریم با استفاده از همین فناوری، عوارض جانبی آن را نیز مدیریت کنیم.

وی ضمن بیان اینکه با طراحی جعبه ابزار جدید حمایت از خروجی‌های بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های فعال در حوزه های مختلف فناوری تلاش داریم تا خروجی های فناورانه را تبدیل به کسب‌وکارهای پایدار کنیم؛ گفت: در بسته های حمایتی مختلف معاونت علمی ضمن تعریف بسته‌های حمایت مالی جدید و ویژه از ابزارهای حمایتی قانونی و زیرساخت‌های تخصصی نیز بهرهمند شده ایم.

او اشاره کرد :حمایت های معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و همکاری های خوب شرکت ملی گاز زمینه های مساعدی برای تحقق فرایند جمع آوری ذخیره و تبدیل کرین در مسیر اجرا قرار دارد.

حق جوی در پایان اذعان کرد: تحقق این امر مستلزم همکاری و هم‌افزایی دانش‌اموختگان،شرکت های فعال در صنعت گاز و سایر فعالان این زیست بوم است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
دهقانی را مامور تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی کرد

دهقانی را مامور تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی کرد

به یک تصویر کوچک از پزشکی شخصی شده در نظام سلامت بسنده کرده ایم

به یک تصویر کوچک از پزشکی شخصی شده در نظام سلامت بسنده کرده ایم

نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم

نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم

حضور 16 کشور خارجی در ایران هلث 1403

حضور 16 کشور خارجی در ایران هلث 1403

اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان برگزار شد

اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان برگزار شد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ