تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 22:51 - 08 May 2024
ذیل توافق‌نامه تحقق جزیره نوآور؛

نخستین شهرک نوآور و فناور شیلاتی و گلخانه ای در قشم احداث می شود

برنامه ایجاد شهرک‌های نوآور شیلات و گلخانه‌ای با حضور مجتبی بهنام، نماینده سازمان منطقه آزاد قشم و اصغر محمدزاداصل، نماینده برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی در دومین روز از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴.

به گزارش تیرداد نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در ابتدای این مراسم مجتبی بهنام به تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته با معاونت علمی به امضا رسانده‌اند گریز زد و در توضیح آن گفت: ما ظرفیت‌های بسیار بالایی را در جنوب کشور به ویژه‌ در منطقه آزاد قشم داریم. ظرفیت‌های منابع طبیعی و سرمایه انسانی غنی در مناطق جنوبی کشور هست. از طرفی انتقادی که همیشه وجود دارد آن است که توزیع ناعادلانه امکانات موجب شده که ما نتوانیم از این ظرفیت‌ها بیشترین بهره را ببریم؛ بنابراین با حمایتی که دکتر دهقانی‌، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و پیغامی، مدیرعامل منطقه آزاد انجام دادند، روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردیم.

وی ادامه داد: این تفاهم‌‌نامه درباره تحقق جزیره نوآور قشم است و بنا شده که منابع مالی مناسب به جزیره قشم تزریق شود و امیدواریم که با این تفاهم‌نامه اتفاقات خوبی رخ دهد. میزان سرمایه‌ای که برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای این پروژه مصوب شده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است.

محمدزاد با بیان اینکه یکی از مسائل مهم و ضروری تامین امنیت غذایی مردم کشور است، اظهار داشت: اگر بخواهیم واردات داشته باشیم با یکسری تحریم‌ها مواجه هستیم؛ بنابراین پرورش میگو و ماهی برای تامین این پروتئین مورد نیاز بسیار گزینه مناسبی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم شهرک‌هایی را راه‌اندازی و مشارکت مردمی برای جهش تولید را سرلوحه خود قرار دهیم. همچنین موضوع ارتقا و توسعه زنجیره تولید ماهی و میگو در قفس را در محور اصلی برنامه خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم با بررسی و شناسایی شرکت‌های فناور موجود در پارک علم و فناوری قشم از ظرفیت‌های منطقه آزاد قشم استفاده کنیم. علاوه بر آن می‌توانیم با نگاه هوشمندسازی از هرکدام از شرکت‌ها برای توسعه پرورش میگو و ماهی استفاده کنیم.

به گفته او، در سه محور اصلی سرمایه‌گذاری جسورانه در دستور کار است نخست، اقتصاد دریاپایه است که شیلات یکی از اضلاع اصلی آن است.

محمدزاد تصریح کرد: برای تحقق اولین شهرک هوشمند و نوآور شیلاتی گلخانه کشور  ۴۶ هکتار زمین را در منطقه‌ای مناسب دیدیم. همچنین حاضریم علاوه بر اعطای زمین و مجوز در شرکت‌های شما در قشم سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین شرکت‌ها می‌توانند از معاف مالیاتی منطقه آزاد قشم استفاده کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طبق قانون جهش تولید که به همت معاونت علمی تصویب شد، ما می‌توانیم از اعتبار مالیاتی با نگاه ارتقا توسعه سرمایه‌گذاری استفاده کنیم. همچنین یکسری تسهیلات کم‌بهره‌ داریم که می‌تواند به شرکت‌ها بسیار کمک کند و در گسترش زنجیره ارزش موثر باشد. زمانی‌که نگاه ما ایجاد شرکت شیلاتی و گلخانه‌ای است، می‌توانیم برای استقرار و توسعه آنها بسترهای مناسبی فراهم کنیم.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
دهقانی را مامور تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی کرد

دهقانی را مامور تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی کرد

به یک تصویر کوچک از پزشکی شخصی شده در نظام سلامت بسنده کرده ایم

به یک تصویر کوچک از پزشکی شخصی شده در نظام سلامت بسنده کرده ایم

نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم

نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم

حضور 16 کشور خارجی در ایران هلث 1403

حضور 16 کشور خارجی در ایران هلث 1403

اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان برگزار شد

اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان برگزار شد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ