تیرداد نیوز

کد خبر: ۶۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11:28 - 01 May 2024

بورس فقط از دلار خط می گیرد

بازار سهام پس از کاهش قیمت دلار به سطح حدودی ۶۰ هزار تومان دوباره نزولی شد. اما آیا تنها قیمت دلار بر پیش بینی بازار سهام اثرگذار است؟

به گزارش تیرداد نیوز -  شرایط بازار سهام مبهم است. بعد از فروکش کردن تنش‌های سیاسی قیمت دلار در بازار آزاد با روند کاهشی مواجه شد. البته کارشناسان معتقدند که هنوز نمی‌توان واژه ریزش را برای دلار به کار برد، چراکه اسکناس سبز همچنان در کانال‌های صعودی قرار دارد و این طبیعی است که در مسیر صعود دچار اصلاح شود. با این وجود کاهش اخیر قیمت دلار زمینه افت شاخص‌های بورس از جمله ارزش معاملات را هم فراهم کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که دوباره وزن آینده قیمت دلار در پیش بینی بورس اوج گرفته است.

البته باید توجه داشت که قیمت دلار تنها متغیر مهم برای پیش بینی بورس نیست. در حقیقت عوامل مهمی همانند نرخ بهره و ریسک‌هایی مثل ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دولت، بانک مرکزی و سازمان بورس وجود دارد.

از این‌ رو مشخص نیست که در ماه‌های آینده بازار سهام به کدام سو حرکت کند. البته این موارد در حالی است که دست‌کم هیجانات منفی در هفته‌های اخیر از بازار خارج شده و ریسک یک ریزش سنگین را از بازار گرفته است. در عین حال خیلی از پیش‌بینی‌ها برای ابتدای امسال حکایت از احتمال افزایش قیمت دلار داشت اما تا به اینجا این اتفاق رخ نداد و دلار بعد از یک مقطع کوتاه در مسیر افت قرار گرفت.

بورس همچنان در فاز ابهام قرار دارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات بازار سهام همچنان نشان از فرسایشی بودن سنتیمنت معاملات تالار شیشه‌ای دارد. کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس تاکید می‌کنند در صورتی که همچنان بازار در فاز ابهام درباره اصلاح قانون مالیات و همچنین روند آتی دلار نیمایی قرار داشته باشد، رکود و فرسایش بازار ادامه خواهد یافت.

یک تحلیلگر بازار سرمایه مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر پیش بینی بورس را بررسی کرده است.

چرا بازار سهام جان نگرفت؟

پیام الیاس‌کردی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: واقعیت این است که بعد از تنش‌های سیاسی روزی را داشتیم که دامنه نوسان باز شد و همان روز از بازار حمایت شد و بازار واکنش مثبت نشان داد اما بعد از آن روز ارزش معاملات‌ کاهشی بود و شرایط خیلی جالب نبود.

 او بیان کرد: دلایل این اتفاق هم کاملا واضح است. یکی از دلایل به نرخ بهره برمی‌گردد. سایه نرخ بهره‌وری بازار سرمایه سنگینی می‌کند و بعد از تنش‌ها قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی شد. این خبر در وهله اول مثبت بود ولی وقتی قیمت دلار پایین آمد بورس هم همراه با دلار پایین آمد.

الیاس‌کردی گفت: مقداری هم بحث ابهاماتی است که در ارتباط با مالیات وجود دارد. هر خبری برای بازار سرمایه یک تبعاتی دارد ولی اینکه هر روز ممکن است یک مصوبه جدید ابلاغ شود هم خودش فضای نااطمینانی ایجاد می‌کند. مجموع این اتفاقات باعث شده است که حال بازار سرمایه در حال حاضر خوب و مساعد نباشد. به نظر می‌رسد خیلی‌ها تصور می‌کنند بازار دلار ریزشی است اما دلار در یک کانال صعودی قرار دارد و ما در صعودها یکسری اخلال‌هایی داریم.

این کارشناس بورس تصریح کرد: جنس اصلاح دلار هم خیلی یک دفعه‌ای بوده و با مداخلات بانک مرکزی اتفاق افتاده است و باید دید تا کجا ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد دلاری که بازار سرمایه با آن سر و کار دارد دلار نیما است و نرخ دلار نیما در این مدت افزایشی بوده است. البته روند آن بسیار آرام بوده و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک نرخ دلار نیما به ۵۰هزار تومان برسد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
فناوری های شناختی مکمل و توسعه دهنده هوش مصنوعی

فناوری های شناختی مکمل و توسعه دهنده هوش مصنوعی

آمادگی کامل استان قزوین برای همراهی با حرکت دانش بنیان معاونت علمی

آمادگی کامل استان قزوین برای همراهی با حرکت دانش بنیان معاونت علمی

ویژه نامه روز جهانی مالکیت فکری منتشر شد

ویژه نامه روز جهانی مالکیت فکری منتشر شد

برگزاری دوازدهمین رویداد تورفناورانه همزمان با نمایشگاه بین المللی ایران هلث

برگزاری دوازدهمین رویداد تورفناورانه همزمان با نمایشگاه بین المللی ایران هلث

بهینه سازی سیلاب زنی در ازدیاد برداشت نفت با استفاده از نانو ذرات

بهینه سازی سیلاب زنی در ازدیاد برداشت نفت با استفاده از نانو ذرات

پیشنهاد روز

محدودیت های ترافیکی جاده های شمالی کشور اعلام شد

مبلغ کالا برگ الکترونیکی افزایش می یابد

توصیه هایی به دانش آموزان برای حضور در آزمون نهایی

ثبت مجوزهای نظام روانشناسی از اول خرداد لازم الاجرا می شود

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اول تا 8 خرداد آغاز شد

ادامه بارش رگبار تا جمعه

دلار در بازار غیر رسمی وارد کانال 58 هزار تومان شد

کوچه باغ فرهنگ و تاریخ